FONT: AEiG Cardenal Lluch
Taller
2h
CiF, LliD, RiNG, PiC, Truc
Senzill [1]
Interior, Exterior
6 participants
1 dirigents
Creativitat, Treball en equip, Petit grup
OBJECTIU
Taller de manualitats i creació d’històries que busca promoure tota mena de formats i mitjans artístics perquè les joves desenvolupin la seva creativitat en grup i de forma lliura i divertida. Es pot fer servir per treballar:
- Creativitat
- Improvització
- Comunicació
- Imaginació
- Treball en equip
EXPLICACIÓ
Els joves, en grups, hauran de crear històries que continguin i combinin alguns elements o inspiracions en concret, i hauran de decidir la forma o mitjans que prefereixin per representar aquesta història original a la resta de la unitat; ja sigui en forma de teatre, de quadre, de poema, de cançó, d’ombres xineses, amb titelles, espectacle de mim, un musical, una auca, passi de diapos, cinema 4D, … L’activitat s’estructura en les següents parts:
Eix (en aquest cas adaptat per Sant Jordi):
- Fa molts i molts anys, Montblanc era un poble de mala mort. No hi havia passat mai res interessant ni mai hi passaria res guai. El rei i les corts, desesperats, es van reunir un dia per trobar una solució a la manca de turisme i inversió estrangera i van decidir que necessitaven una gran “llegenda” que ajudés a posar Montblanc al mapa i a atreure el personal. Es va obrir un gran concurs d’històries per decidir quina seria l’escollida, i tots nosaltres som bards d’aleshores provant d’inventar-nos la llegenda guanyadora, i així guanyar-nos el favor de la noblesa (per arribar a final de mes, quin remei).
1a PART:
“Grups”
Que s’ordenin en una línea recta (“per núm de pis”, per exemple) sense parlar ni fer gestos amb les mans. Un cop ordenats, fem grups de 4 seguin l’ordre.
2a PART:
“Pluja d’idees”
En diferents caixes o sobres apunten idees en paperets que serviran d’inspiració pels contes o històries.
Cada persona escriu mínim una de cada. Les caixes son:
- Personatges (tipus de persona, noms propis, perfils)
- Llocs o escenaris (punts de la ciutat, tipus d’edificis, negocis)
- Verbs o accions (infinitius, hàbits, compromisos, processos)
- Objectes (quotidians o fantàstics)
- Sentiments i estats d’ànims
- Paraules qualsevols (que hauran d’aparèixer a la història o als diàlegs)
3a PART:
“Collita d’idees”
A cada grup li repartim 3 paperets de cada pilot.
Cada grup té 3 vetos en total; que vol dir que poden tornar a agafar un paperet d’algun dels pilots i intercanviar-lo pel que havien tret i no els hi ha agradat, un màxim de 3 vegades.
4a PART:
“Xup xup d’idees”
Els membres de cada grup es troben i posen en comú quins papers els hi ha tocat introduir a la seva història conjunta.
Comencen a definir-la al voltant de tots aquests elements.
Han de ser històries amb un final obert o un cliffhanger al final (això és important per la part 7 i 8!)
5a PART:
“EL TALLER”
Oferim un munt de materials i tècniques que poden fer servir per preparar l’atrezzo o representació dels seus contes.
Cada grup pensa què li interessa més fer servir, ho agafa de la caixa de material, i s’ho emporta al seu racó.
6a PART:
“Assaig i shows”
Cada grup, a mesura que enllesteix l’atrezzo, assaja la seva història; més endavant, en fem els shows amb la resta d’unitat.
7a PART:
“Rebombori vomitori”
Assignem cada història a un grup diferent a l’original i han d’acabar-la com se’ls hi acudeixi.
AQUÍ DEPENENT DE LA HORA:
A) Ronda flaix de pensar-se els finals i explicar-los a la resta i ja
B.1) Tornen a agafar objectes dels pilots de paraules per introduir-los al nou final (3a PART)
B.2) I/o tornen a fer servir el material disponible per explicar-lo (5a PART)
8a PART:
(part opcional i, en aquest cas, adaptada a l’eix de St. Jordi):
“Cloenda de l’eix”
Diem “MOLT BÉ no? M’ha agradat aquesta part de la historia A, però i si la canviessim per un drac, i m’ha agradat aquesta part de la història B, però i si la canviessim per una rosa? etc.” Fins quedar-nos amb la llegenda de Sant Jordi;)
PREPARACIÓ
Cal tenir a punt 5 recipients, trossets de paper i llapis per a tots els joves. Cal tenir a punt, també, el material divers que s’utilitzarà per les darreres parts del taller.
A TENIR EN COMPTE
Si bé la temporització és lliure, cal tenir una idea de quan es vol que ocupi cada apartat segons el temps del qual es disposa.
L’activitat va servir perquè joves que no solen treballar juntes o quedar a fora del cau perquè no són amigues, treballessin juntes i fessin cohesió tot ideant disbarats o fent el ridícul plegades.
Creiem positiu fomentar activitats de caràcter artístic i creatiu d’aquest estil, per totes les edats, i l’espai final de posada en comú de les representacions va crear un ambient de comoditat general i de riures molt maco.
Material
- Fulls i bolis
- 6 gots/caixetes
- Material variat pel taller (com més material, més marge per a la creació i experimentació): llapisos, retoladors, pintures, cartolines, tisores, felpa, teles, fils, disfresses, gomets, pintures de cara, plastilina, fang, celo, cola, troncs, guitarra…