Taller de relacions sexo-afectives

FONT: AEiG Cavall Bernat

Dinàmica
2h
PiC, Truc, Consell
Senzill [1]

Interior, Exterior
8 participants
2 dirigents

Gènere, Creixement personal, Coneixença i cohesió, Sexualitat, Petit grup

OBJECTIU

Taller pensat per fer instrospecció, reflexionar i debatre sobre les relacions de caire sexo-afectiu: quins referents n’hem tingut i com ens imaginem que podem o podriem viure-les.

EXPLICACIÓ

Quines vivències hem tingut respecte les relacions sexo-afectives? Quins models de relació existeixen? Què entenem per una relació tòxica?

El taller consta de dues parts:

PART 1: Dibuixant relacions sexo-afectives importants

Aquesta primera part busca fer un moment de introspecció perquè els nois i noies pensin en quines han sigut les relacions (no pròpies) que els han marcat més a la seva vida i han configurat la seva visió sobre les relacions sexo-afectives, de parella o altres formats. Les seves pors, il·lusions o valors al respecte, les relacions que han sigut un model ja sigui positiu, negatiu o una barreja d’ambdues coses. Aquí podrien entrar-hi els pares, relacions d’altres familiars com avis o tiets, cosins o germans, alguna parella d’una pel·lícula o llibre, d’una amistat…

La dinàmica consisteix en pensar en aquestes relacions i la influència que ha pogut tenir en la seva forma de viure, veure i projectar-se respecte les seves relacions presents o futures, i fer un dibuix que les representi.

El següent pas tracta de compartir amb el grup allò que s’ha pensat i dibuixat, explicant els diferents casos o allò més important del que han pensat. Si algú no vol compartir-ho no és obligatori i recomanem fer un pacte de confidencialitat amb el grup que permeti que la gent pugui comunicar-se sense por a que allò que digui sigui comentat fora de la dinàmica entre altres persones.

PART 2: (Re) Pensant amb el grup les relacions sexo-afectives

Aquesta segona part consisteix a llegir en petit grup uns articles o produccions que tracten sobre les relacions amoroses o sobre relacions en general, que venen acompanyades d’unes preguntes per reflexionar-hi. L’objectiu és que cada grup, després del debat lliure, comuniqui de la forma que ho prefereixi al gran grup (explicació, teatre…) què explicava l’article, què comunicava sobre les relacions, què els ha semblat a ells, quins debats han tingut, possibles conclusions, reflexions o impressions, etc.

Tot seguit teniu els articles que hem escollit i les preguntes que hem pensat per a facilitar el debat. Nosaltres hem deixat que cadascú es posés en l’article que més els motivés i ha funcionat molt bé!

Article 1Anarquía relacional: la revolución que cambiará el amor para siempre
(de Miguel Ayuso, a ElConfidencial.com)

Preguntes per a generar debat:

  • Quines avantatges i inconvenients trobes a aquesta visió en la configuració i gestió de les relacions?
  • Per com ets, quines dificultats o facilitats creus que trobaries si volguessis ser anarquista relacional?
  • Per com és el teu entorn, quines dificultats o facilitats creus que trobaries si volguessis ser anarquista relacional?
Article 2 – Les relacions tòxiques
(de Núria Jorba, a Núria Jorba.com) (enllaç obsolet, disponible a l’adjunt RECURS_RelacionsToxiques)

Preguntes per a generar debat:

  • Creieu que hi ha relacions tòxiques o persones tòxiques?
  • Una relació tòxica afecta a la teva resta de relacions? Creus que la toxicitat es contagia? Com?
  • Quins d’aquests tipus de relació tòxica et fa més por viure?
  • A quins d’aquests tipus de relació creus que pots ser més propens/a a viure?
Article 3Contrato del amor
(de Leopi Castellanos, a MarthaDebayle.com)

Preguntes per a generar debat:

  • Quina idea de relació defensa aquest contracte? Pots pensar adjectius que la defineixin.
  • Quines d’aquestes declaracions i clàusules us agraden i quines no? Quines us generen contradiccions o dubtes?
  • Com seria el vostre o els vostres contractes emocionals?

PREPARACIÓ

Imprimir els articles i preguntes i fer els grups, depenent del nombre de participants.

Material
  • Fulls i bolis
  • Articles impresos (2)
Desplaça cap amunt