FONT: AEiG Cardenal Lluch
Dinàmica
2h
Truc
Elaborat [2]
Interior, Exterior
8 participants
2 dirigents
Creixement personal, Coneixença i cohesió, Mètode escolta, Descoberta, Formació, Debat
OBJECTIU
Aquesta dinàmica està pensada per fer amb un grup de Trucs de 2n any cap a finals del 2n trimestre. Busca generar un espai on parlar i compartir sobre la situació personal de cada una d’elles davant la possibilitat que s’els plantejarà en breus de fer de caps i akeles.
L’objectiu no és convencer’ls perquè facin o no facin de caps o akeles, si no donar-los les eines i ajudar-los a decidir de forma informada el sí o el no. Hi ha tres eixos principals a tractar:
- Saber com estan dins de l’agrupament i quina percepció en tenen
- Resoldre dubtes que puguin tenir sobre ser caps
- Explicar què comporta estar dins d’un agrupament/consell/unitat
Dins la dinàmica es barregen tant a l’experiencia/opinió del grup, la de les animadores i la part més realista (tasques i burocràcia).
EXPLICACIÓ
Fase 0: Trencar el gel [5’]
Per trancar el gel, fem un petit joc amb els lemes de les unitats escrits en papers i partits en 2. Cadascú rep una part de lema, i ha de trobar la seva parella. Quan tothom estigui, cada parella diu la unitat a la qual pertany el seu lema. Per acabar ajuntarem dues parelles per fer 2 grups de 4.
- CiF: Riu – amunt
- LliD: Tant com – puc
- RiNG: Sempre – a punt
- PiC: Res – a mitges
- Truc: Fem – servei (Animadores)
Fase 1: Què és ser cap? [30’]
A partir de les respostes de les caps i akeles de primer any a la pregunta “Què és ser cap?” (demanades amb antelació) i de la nostra experiència, hem creat una llista amb les 10 frases TOP que defineixen que vol dir ser cap. Començarem amb aquestes frases escrites en un A3 parcialment tapades i només deixant visible la primera (o dues primeres) paraules. Amb els dos grups que hem fet, deixem 10/15 minuts per respondre la pregunta de que vol dir ser cap tot completant l’inici de frase amb el que creguin. Un cop han respost al seu full, fem una mini competició de revelar les “reals” i puntuar quantes n’encerten. Si en surt alguna d’extra per part seva l’apuntem a sota com a 11, 12, 13 … Les nostres 10 frases són:
- És educar i ser educat
- La millor eina per conèixer-se a un mateix, i créixer interiorment
- Moltes hores de reunions i consells
- Veure que la feina que has fet surt bé (la gran majoria de vegades)
- Passar-s’ho molt bé amb el consell i l’equip de caps
- Saber que els infants gaudeixen del que has preparat, i poder gaudir amb ells
- És complicat i comporta una gran responsabilitat
- Una manera de seguir a l’agrupament, i formar part d’un projecte amb molta gent amb uns valors similars
- Una mica desubicant al principi, i molts temes nous
- Molt divertit i enriquidor
Fase 2: Com de bé conèixes a la teva parella? [30’]
Fem el joc clàssic en que es fan preguntes i cadescú ha de respondre bé per l’altra. Farem 7 preguntes de l’estil “quine frases …”, i cada equip ha d’intentar encertar la resposta de l’altre equip. Els dos equips ensenyen al mateix temps la resposta (la resposta serà un/uns dels números de les frases de l’anterior fase) apuntat a una pissarreta. Després de que l’ensenyin, parlem amb tot el grup sobre la resposta/es, el perquè i resoldrem la primera ronda de dubtes i/o procupacions que puguin sorgir.
Categories:
- Les 2 que han sorprès més
- Quines apliquen a una unitat de trucs
- Les que fan més por
- La més guai
- Les que us poden costar més per dur a terme
- […]
Fase 3: Crítica constructiva [30’]
De manera individual i amb peces de lego on hi poden escriure o dibuixar a sobre amb permenent (per exemple escriure paraules de què representa cada bloc), cadascú construeix la seva resposta a les preguntes:
- Com estàs d’ànims per pujar de cap?
- Com estàs/estaràs dins l’agrupament?
Deixem 10/15’ per fer-ho en un espai que vulguin, tranquil i reflexiu (música maca opcional). Un cop acabat, cadascú presenta la seva obra al grup tot explicant què representa. L’objectiu d’aquesta fase és crear un espai on poder expresar la situació personal i de futur dins al cau. Les animadores anem apuntant els ítems més importants a parlar a la següent fase.
Fase 4: Teràpia de shock [30’]
Agafem la llista amb els items que hem anat apuntant durant les fases anteriors i els anem tractant com a grup. Incentivem el debat entre elles, buscant els seus punts de vista. Les animadores fem d’enllaç amb l’agrupament i el món de ser cap per aportar el punt de vista logístic o sobre com ho vivim.
IMPORTANT! L’objectiu d’aquesta fase (i de la dinàmica) és crear un espai per a les joves on parlar i resoldre dubtes / inquietuds que tinguin. Com a animadores cal tenir-ho molt present i evitar ocupar l’espai explicant batalletes, fent marqueting de ser cap o llançant opinions perqué si. És a dir, cal deixar que la conversa vagi guiada per les truc i fer un exercici d’analisi conscient de perquè s’explica cada cosa.
Fase 5: Tancament [10’]
Per acabar la dinàmica, fem les 4 preguntes clau del cap (personalitzar per cada agrupament). Per equips, han de decidir si cada afirmació/pregunta que llancem és vertadera o falsa (o sí o no) i justificar la resposta. Improvitzem uns timbres perquè l’equip indiqui que vol contestar (vam utilitzem olles). Aquesta part és més de tancament i de guassa, però l’aprofitem per tocar temes importants.
- És obligatori que tothom que puja a fer de cap s’hagi llegit “El Manual del Cap i Quel·la Català”.
FALS → Parlar del Codi Obert - Totes les activitats que es fan amb les unitats han d’estar aprovades per MEG.
FALS → Parlar del Farcell i algunes activitats límit (raid, supervivència, escalada…) - El curs comença el primer cap de setmana d’octubre amb el pas d’unitat.
FALS → Parlar de l’Acampada i Setmana del Cigró de Caps - Ningú que ha fet de cap o akela se n’arrepenteix.
CERT → Hores de feina apart, tothom aprecia l’experiència
PREPARACIÓ
A banda de trobar tot el material, cal dedicar una estona uns dies abans a preparar les frases de la Fase 1. Cal contactar amb les caps i akeles de 1r any perque enviïn les seves respostes a la pregunta “Què és ser cap?” i després fer-ne un buidatge per condensar-ho en les 10 frases (amb l’input d’animadores).
Per altra banda, és important llegir la dinàmica de dalt a baix, fer una mica d’objectius i parlar com a equip per tenir clar com generarem aquest espai.
A TENIR EN COMPTE
Creiem que aquesta dinàmica demana no prioritzar els tempos i tenir en compte que les activitats són nomès el fil conductor, val la pena quedar-se a tractar bé els debats i tot alló que vagin sorgint sense por a que s’allargui. La nostra experiència és que l’espai que es crea, les converses i l’implicació del grup s’ho valen.
Ens vam trobar, també, que les respostes de les caps i akeles de 1r any a la pregunta de la Fase 1 no eren una frase curta, si no un text dirigit a les trucs explicant la seva expèriencia i encoratjant-les. Per no perdre-ho, vam extreure’n les frases per la Fase 1 i vam crear un espai un cop acabada la dinàmica amb espelmes i els textos impresos per que els poguessin llegir amb calma.
Material
- A3 amb frases tapades i 2 A4 amb els principis de frase
- Paper de preguntes
- Papers amb lemes d’unitat partits en 2
- Bolis, 8 permanents petits
- 2 pissarretes petites + 2 retoladors de pissarra
- Peces de lego (aprox 15 per persona)