Més que siluetes (auto-concepte/estima)

FONT: AEiG Josep Masclans

Dinàmica, Taller
1h
CiF, LliD, RiNG, PiC, Truc, Consell
Senzill [1]

Interior, Exterior
6 participants
1 dirigents

Creixement personal, Coneixença i cohesió, Petit grup

OBJECTIU

Una activitat que, realitzada en el moment oportú i en grup, permet que tothom pugui centrar-se en revaloritzar les seves fortaleses i habilitats i mostrar-les als altres. Aquest doble procés –el reconeixement de les pròpies capacitats i el reconeixement de les dels altres– és un “bon combustible” per a l’autoestima, autoconeixença i cohesió.

  • Millorar l’autoconcepte
  • Treballar la cohesió de grup
  • Fomentar l’estima entre els nens i joves

EXPLICACIÓ

Les infants o joves treballaran en parelles.

1. Primer, un membre de la parella s’estira sobre el paper de mural o d’embalar i l’altre dibuixa el contorn o silueta del seu cos; després, es canvien els papers.

2. Es retallen les siluetes i es pinten (opcional) individualment, omplint-les de complements o característiques particulars de cadascú, físiques o simbòliques – ulls molt grossos/curiosos, un somriure o celles arrufades, objectes representatius d’un extraescolar important, una marca de naixement única, una projecció de futur o afició…

3. Llavors cada persona agafa un retolador i escriu frases que posin en valor les diferents parts del seu cos i tot el que aquestes li permeten fer i ser, per exemple:

  • Amb les meves cames puc caminar 10 km.
  • Amb les meves mans faig dibuixos bonics.
  • Amb la boca explico històries interessants.

4. Després, cada parella afegeix algunes frases més a la silueta de l’altre.

5. Finalment, s’exposen les siluetes al gran grup i es convida als infants i joves a caminar per l’espai, llegir el que han escrit els altres sobre ells mateixos i sobre cadascú de la parella, i escriure altres comentaris positius sobre els seus companys.

Està bé explicar (sobretot en unitats petites) que també es poden fer observacions sobre els sentiments, la manera de ser o comunicar-se… És a dir, es pot apel·lar a aspectes i parts més abstractes “del cos” o la personalitat de la persona com ara el cor, la ment, etc.

Per acabar, podem posar en comú com ens hem sentit duent a terme l’activitat tot pensant, escrivint i llegint sobre nosaltres mateixos i sobre els nostres companys, i podem deixar que els infants i joves expliquin els elements i detalls més íntims dels seus dibuixos o missatges, si volen.

PREPARACIÓ

Fer les parelles, preparar el material, i adaptar l’explicació a l’edat i situació concreta del grup.

A TENIR EN COMPTE

Aquesta activitat és una adaptació de la dinàmica proposada per l’Université de la Paix, descrita en el següent article, MOLT recomanable de llegir abans de realitzar-la amb els infants o joves:)

Material
  • Paper de mural o d’embalar
  • Tisores
  • Pintures, ceres o retoladors
Desplaça cap amunt