FONT: AEiG Cardenal Lluch
Joc, Dinàmica
40min
CiF, LliD, RiNG, PiC
Senzill [1]
Exterior
20 participants
6 dirigents
Activitat física, Treball en equip, Cultura popular, Activitat de nit
OBJECTIU
En un lloc amagat i misteriós, al mig d’un bosc espès, gravat en una pedra hi ha el gran mural de les dites catalanes. Els jugadors són exploradors que han aconseguit trobar-lo i que volen fer-ne una còpia perquè el seu contingut no es perdi. Per assolir-ho, hauran d’arribar fins al mural esquivant els barbarismes que habiten dins el bosc i que el defensen.
Aquesta és una versió del joc de les banderes (asimètric) on l’equip atacant ha d’aconseguir copiar una graella que hi ha a la base contrària memoritzant-ne el contingut. Nosaltres l’hem adaptat per treballar les dites catalanes i el seu significat.
EXPLICACIÓ
El joc es juga amb dos equips i amb un temps limitat per aconseguir l’objectiu (30/40 minuts). En el nostre cas vam fer caps i akeles com a equip defensor contra infants i joves com a equip atacant, es poden fer altres combinacions si es vol.
La base de l’equip defensor representa el gran mural de les dites i, per tant, hi ha una graella amb una dita catalana a cada casella. La base de l’equip atacant representa el campament dels exploradors i hi ha una graella “buida” amb només els significats de les dites que volen trobar. Aquests són exemples de les dues graelles:
L’objectiu de l’equip atacant (exploradors) és agafar un sol macarró de la seva base; arribar a la base contrària sense ser tocats; donar el macarró per poder mirar 10 segons la graella contrària; memoritzar alguna dita amb la seva posició i tornar a la seva base per copiar-la a la graella de significats. Per guanyar el joc, els exploradors han de passar totes les dites a la seva graella sense equivocar-se abans que s’acabi el temps. El significat ajuda a donar pistes de si s’està fent bé.
L’equip defensor són barbarismes i el seu objectiu és que els exploradors no aconsegueixin copiar totes les dites abans que s’acabi el temps o distreure’ls perquè s’equivoquin. Cada barbarisme porta un cartellet on posa quin barbarisme és. Per defensar la seva base, poden tocar els atacants per prendre’ls-hi el macarró i així fer-los tornar a l’inici. Un cop tocats, els atacants poden derrotar el barbarisme i seguir sense que els prengui el macarró si saben dir la paraula correcta que cal dir en català en comptes del barbarisme.
PREPARACIÓ
Per preparar el pòster de dites i el de significats, només cal imprimir el document de dites en A3 i ajuntar els fulls. És important que la dita i el significat estiguin a la mateixa posició a les dues graelles, ja que el repte és memoritzar la posició/dita i descobrir-ne el significat al col·locar-la bé. Segons el nombre de jugadors es pot adaptar el número de caselles que té la graella; en el nostre cas vam fer el joc per unes 90 persones i vam utilitzar les 6 pàgines del document (16 dites per full). Recomanem posar mínim una dita per jugador i sumar-ne d’extres si cal fer el joc més difícil/llarg.
Retallar i omplir les targetes de nom amb barbarismes. Recomanem fer-ne unes quantes per cada persona de l’equip defensor perquè se la puguin anar canviant quan els jugadors ja sàpiguen la paraula correcte de la que tenien abans.
Abans de començar, establir les dues bases amb el material que toca a cada una (exploradors: graella buida, macarrons i retoladors – barbarismes: graella de dites) i repartir entre els dirigents qui estarà a cada base i qui serà barbarisme.
A TENIR EN COMPTE
És un joc relativament senzill, nosaltres el vam pensar perquè fos relativament fàcil i ràpid així que per escapar-se d’un barbarisme només calia dir la versió correcta de la paraula en català. Per fer-ho més complicat es pot afegir una lluita de fulards o pedra-paper-tisora abans de poder fer l’intent de corregir el barbarisme per seguir (és a dir haver-lo de guanyar dos cops).
Material
- Pòster / graella de dites
- Pòster / graella de significats
- Macarrons
- Cartells de nom (2 per dirigent)
- 2 retoladors