D’acord BOOMER!

FONT: AEiG Cardenal Lluch

Joc
1h 15min
PiC, Truc, Consell
Elaborat [2]

Exterior
40 participants
12 dirigents

Activitat física, Treball en equip, Joc de ciutat, Activitat de nit

OBJECTIU

Les cafeteries més alternatives de la zona s’han posat d’acord i regalen l’anhelat frape-late-venti si les visites totes. Malauradament, te n’has assabentat tard i només queda 1h perquè s’acabi la promoció. Podràs aconseguir la mítica beguda? Com a bon Hipster amant del cafè i els regals hauràs d’esquivar Boomers, evitar convertir-te en un d’ells i segellar la teva targeta passant pels 9 cafès abans que sonin les campanades de mitjanit.

Aquest és un macro-joc de nit pensat per grans grups (40 persones en amunt) inspirat en la supervivència a una apocalipsi zombi. Com a temàtiques principals busca treballar l’orientació, l’autonomia i autogestió de les participants.

EXPLICACIÓ

Els jugadors són Hipsters amb l’objectiu d’aconseguir un cafè gratis tot segellant la targeta de cupó sencera sense que els toqui cap Boomer. Tenen 60 minuts per fer-ho. Cada jugador rep una targeta amb un mapa que indica on es troben les 9 cafeteries una banda i el cupó per obtenir el frape-late-venti gratuït a l’altra. Poden anar per solitari, en parella o grups segons creguin més oportú i s’autogestionin.

Hi ha 9 estacions escampades pel terreny de joc que representen les cafeteries (+ un punt 0 que és el punt d’inici i final). A cada una d’elles hi ha 1 o 2 encarregats (dirigents) per segellar els mapes de cada jugador que hi passi. Per aconseguir el segell, els jugadors han de fer una mini prova que els demanarà l’encarregat. Cada cafeteria té una tela gran o un cartell amb el nom perquè sigui fàcil d’identificar de lluny.

Hi ha 3 dirigents comencen el joc com a Boomers, aquests porten un bigoti o símbol de dòlar pintat al front. L’objectiu dels Boomers és atrapar a tots els Hipsters i convertir-los en un d’ells abans que s’acabin els 60 minuts. Si un Boomer atrapa a un hipster aquest passa a ser Boomer directament; alternativament es pot fer algun tipus de competició ràpida com pedra-paper-tisora o lluita de fulards per fer-ho més difícil. Els Hipster tenen 2 minuts d’avantatge sobre els Boomers a l’hora de començar el joc. Els Boomers porten a sobre ceres suficients per pintar a les persones que toquin i donar-ne perquè aquestes puguin atrapar gent nova.

Les cafeteries i les seves proves:
  1. Lil cofi: Marca’t una rima ràpida
  2. Sóc celiaca: Digues tres aliments que pots menjar si ets celiac
    Coses sense gluten (obiament)
  3. Papi de la Sam: Com anomenes a la parella de la teva germana si ets el teu pare
    → La o el jove
  4. Comatutapel?: Quina és la resposta correcta al nom de la cafeteria?
    → Je m’apelle.. 
  5. Estarbacs: Si obrissis un café quin nom li posaries?
  6. Sam va lentin: Canta sense tenir veu, pot volar sense ales, sense dents mossega, i sense boca pot parlar. Qui és?
    → El vent
  7. Cafè Maria Àngels: Quin és el gentilici de Moià?
    → Moianès, Moianesa
  8. Don’t be latte: Digues en català la següent hora: 10:50
    → Tres quarts i cinc d’onze
  9. Frappuxí albí: Digues tres agrupaments de la Demarcació Central (que no siguin el teu)
    → Alexandre de Riquer, Ali-Bei, Amadeu Oller, Antoni Gaudí, Cardenal Lluch, Caldàrius, Cavall Bernat, Frifènics, Guillem de Balsareny, Hug Folc, Jaume Caresmar – Mª Antònia Salvà, Joan Ros, La Bestorre, La Salut, Movi de Tous, Pare Claret, Santa Maria de Queralt – Geralda Portella, Sebastià Montraveta, Vall de Lord

PREPARACIÓ

Abans de l’activitat:
– Crear el mapa de cafeteries i personalitzar la targeta de cupó. Imprimir-ne una còpia per cada participant (mida A6 per exemple).
– Crear els cartells per cada cafeteria.
– Trobar el material: 10 segells amb tinta (un per cada cafeteria i un pel punt final per marcar el cafè gratuït), ceres suficients (aproximadament 50% dels participants), fulletons amb l’explicació de les proves.

Al començar l’activitat:
– Fer una reunió de coordinació amb tots els dirigents i explicar el joc de dalt a baix. Explicar/repartir el rol que farà cada un (encarregat de cafeteria o Boomer) i aclarir dubtes sobre on és cada punt del mapa. Un cop fet, els encarregats es dirigeixen als seus punts mentre es convoquen els jugadors.
– Explicar el joc als jugadors i repartir una targeta a cada un d’ells. Es queda al punt inicial (0 al mapa) al cap d’1h. Al començar el joc se’ls dona 2 minuts de marge per marxar abans que els 3 Boomers inicials (probablement els que estan explicant l’activitat) comencin a atrapar.

A TENIR EN COMPTE

Sempre que sigui possible, cal dimensionar les persones que comencen com a Boomers segons de nombre de jugadors. Una bona ràtio és un 1 a 12. Així per exemple, amb 70 jugadors caldrien al voltant de 6 dirigents que començarien com a Boomers (+ els 9 per fer les proves a cada Cafeteria).

Els Boomers inicials és recomanable que regulin la quantitat de gent que atrapen segons l’estona que ha passat, com d’estratègics són els jugadors i les característiques del terreny. Si no, el joc pot acabar massa ràpid per l’efecte bola ja que cada cop són més (alguna vegada se’ns ha acabat en 15min per anar massa a saco). Com a recomanació, els primers 5 / 10 minuts els poden dedicar a voltar per la zona fent “intents” d’atrapar. Un cop comencin a tocar gent és recomanable que limitin el nombre de persones atrapades tenint en compte la ràtio original 1 a 12 com a límit superior (cada boomer inicial + les persones que atrapi + les persones que aquestes atrapin, no haurien de sumar més de 12).

Finalment, al crear el mapa és important tenir en compte el tipus de camins, accessos i distàncies entre els diferents punts. El camí més curt que uneix tots els punts és important que tingui una distància adequada i realista a la realitat del joc i participants (tal com el plantegem ens vam limitar a màxim 2km en 1h). També és interessant mirar quin tipus de camins es creen entre els punts, ja que marcaran en gran part com serà el joc (és un sol camí lineal?, hi ha vàries rutes?, és circular?…)

Material
  • 10 segells diferents per marcar les targetes
  • Ceres per marcar la cara dels jugadors (o gomets)
  • Targetes amb mapa i graella (1 per jugador)
  • 10 cartolines/cartells amb els noms de cada estació
Desplaça cap amunt