Conèixer diferents realitats socials

FONT: AEiG Cardenal Lluch

Dinàmica
1h 30min
PiC, Truc
Elaborat [2]

Interior, Exterior
20 participants
2 dirigents

Consciència social, Activitat de rol, Joc de ciutat, Petit grup

OBJECTIU

L’objectiu de l’activitat és que els joves de la unitat coneguin diferents realitats, amb les quals es troben alguns dels seus conciutadants, referents a situacions d’irregularitat legal, habitatge, treball i educació i la dificultat que comporta sortir d’una situació de risc d’exclusió social.

EXPLICACIÓ

Els dinamitzadors s’han de distribuir en quatre espais diferents; recomenem que aquests es trobin a llocs físics diferents (plaçes, cantonades, carrers connectants…). Cada dinamitzador representarà una branca institucional/problema social diferent: Habitatge, laboral, educació i justícia.

A cada jove se li donarà una targeta amb la informació del seu personatge a interpretar (o se li explicarà més en detall, només apareixent a la targeta els punts clau d’aquesta). Si són 5 joves, cada un serà un personatge diferent. Si són més, recomanem que es moguin en grup per les parades i que a cada grup hi hagi els diferents personatges, així veuran en directe les diferencies en el tracte respecte als seus companys i la dinàmica pot donar més joc.

Els personatges proposats i algunes de les seves característiques són les següents:


Nom: Rachid
Edat: 18
País d’origen: Marroc
Estudis: No té estudis.
Ingressos mensuals: 0 €
Font dels ingressos: –
Descripció:

  • La situació econòmica del Rachid al Marroc era molt desfavorable. El Rachid va caminar fins a Melilla, i un cop va aconseguir travessar la frontera, va ingressar a un centre (o més ben dit, una presó) per menors no acompanyats. El dia que va fer 18 anys el van fer fora del centre. No tenia menjar, casa, papers, estudis, ni xarxa de suport. És per això que la seva família va pagar 700€ (tot el que tenien) per embarcar al seu fill de 14 anys en una pastera que va creuar l’estret.
  • El Rachid va arribar a Manresa fa un mes. Ha estat dormint a una tenda al passeig del riu, molts dies sense quasi ni menjar. Mentrestant, la seva família li truca setmanalment per exigir-li que els hi enviï diners.
  • El Rachid no és l’únic noi a Manresa que es troba en una situació com aquesta.

Aspiracions: Nacionalitat (NIE) i residència, educació pels fills, feina


Nom: Carmen
Edat: 43
País d’origen: Honduras
Estudis: No té estudis.
Ingressos mensuals: 0€ (la seva parella 600€)
Font dels ingressos: –
Descripció:

  • La Carmen i la seva família (2 fills i i parella) arriben a Espanya el setembre del 2020, ja que al seu país d’origen han tingut problemes amb les màfies i no s’hi senten gens segurs. Han triat Espanya per l’idioma.
  • A l’arribar a Madrid una ONG que els està tramitant l’asíl polític els hi ofereix venir a Catalunya on els hi han aconseguit habitatge social. Al final, serveis socials els tramiten un permís de residència temporal que caduca al cap de 4 mesos per ella i els fills i al cap de 6 mesos pel marit, ja que ell treballa.
  • Ara, amb el permís caducat, la mare i els fills han de retornar al país d’origen.

Aspiracions: Nacionalitat (NIE) i residència, educació pels fills, feina


Nom: Meriem
Edat: 24
País d’origen: Espanya
Estudis: Grau Hostaleria
Ingressos mensuals: 0€
Font dels ingressos: –
Descripció:

  • Va néixer a Espanya, de família musulmana. Ha cursat un grau d’hostaleria a la UAB i ara busca feina per independitzar-se.
  • Viu amb els seus pares, que tenen feina estable i un sou digne.

Aspiracions: Feina i pis on independitzar-se


Nom: Anna
Edat: 19
País d’origen: Catalunya
Ingressos mensuals: 550€
Font dels ingressos: Cambrera a un bar
Descripció:

  • L’Anna ha acabat el batxillerat i just ha començat a estudiar el grau superior d’animació sociocultural i turística a l’Institut Guillem Catà.
  • Treballa de cambrera a un bar “del rotlle” 16 hores a la setmana, però només en cotitza 4. Vol denunciar-los, però no s’atreveix perquè és amiga de la filla del seu cap.
  • A l’Anna mai li ha faltat un plat a taula i els seus pares li paguen tots els costos relacionats amb la seva formació, però ella es vol independitzar i no vol dependre econòmicament de la seva família.

Aspiracions: Independitzar-se i seguir estudiant


Nom: Josep
Edat: 57
País d’origen: Catalunya
Ingressos mensuals: -100 €
Font dels ingressos: Sabateria (Autònom)
Descripció:

  • Porta tota la vida sent propietari d’una sabateria i degut al covid està al límit d’haver de tancar. No té estudis superiors i li agradaria cursar un grau d’economia.
  • Viu amb la seva dona que és infermera amb un bon sou.

Aspiracions: Ajudes per l’empresa i estudis superiors


Amb aquesta informació, cada persona s’ha de moure per les diferents “parades”, on es trobarà amb els dinamitzadors que li donaran instruccions per a aconseguir els seus objectius. Com hem dit abans, els passos que cada persona haurà de seguir dependran de les decisions que ella prengui i de les respostes que el dinamitzador li doni. Cal afegir que cada dinamitzador, si bé s’ha de cenyir a l’àmbit que li toqui a la seva parada, pot adoptar diferents cares segons li convingui (ex: el de la parada d’habitatges pot ser el propietari d’una immobiliària, serveis social, un treballador de fòrum, etc.)

A continuació deixem algunes idees que poden ser útils per als dinamitzadors:

  • Dir-li al Rachid que si no parla Català no l’entén.
  • Rebutjar a la Meriem a una feina perquè porta vel.
  • A l’Anna no li volen fer el contracte de lloguer perquè segons el seu contracte laboral només cobra 120€ mensuals, ja que la resta li paguen en negre.
  • A la Carmen ningú li vol fer contracte laboral. Li ofereixen feines en negre.
  • En el cas que la Carmen estigui treballant en negre, es pot simular que ha patit una agressió masclista a la feina. Vol denunciar-la a justícia, però no li volen tramitar la denúncia perquè no consta com a treballadora de la SS.
  • Serveis socials només ofereix cursos al Rachid, però ell necessita treballar.

Cal que adapteu els problemes i les solucions i els recorreguts a realitzar a l’àmbit o profunditat del vostre coneixement i al perfil del grup de joves per tal de treure el màxim de la dinàmica, mantenint-vos flexibles en les respostes que doneu a cada persona i grup.

PREPARACIÓ

L’equip de caps i quel·les que dinamitzaran l’activitat han de tenir nocions bàsiques sobre els processos legals amb els quals les persones sense nacionalitat i/o escassos recursos econòmics han de passar. L’activitat no és lineal i segons les sortides que els joves trobin a les situacions que se’ls plantegin, els dinamitzadors hauran d’inventar-se una resposta o una altra.

Recomanem saber la diferència entre DNI, NIE, Permís de Residència i Padró, i les exigències legals i processos burocràtics pels quals s’ha de passar per a obtenir-los (quins permisos necessites per a poder tenir un contracte laboral, quins són els requeriments per a aconseguir la nacionalitat, què demana una immobiliària per a fer un lloguer…).

Pel que fa el material, cal pensar si se’n vol utilitzar. Recomanem que cada jove tingui un paper/targeta on es pugui anar apuntant les sol·licituds que ha de fer, o que pugui servir als dinamitzadors per a comunicar-se amb els dinamitzadors de les altres parades (ex: escriure “Cal contracte laboral per a poder sol·licitar el NIE”. Si la persona aconsegueix contracte laboral a la parada de treball, es pot posar un gomet verd al costat de la frase).

A més, segons les característiques del grup, es pot optar per a fer les activitats “parlant” o fent activitats físiques que ridiculitzin el no-sentit dels processos burocràtics (ex: “si vols empadronar-te a un pis okupat, has de fer el pi mentre et menges un iogurt. Si no ho aconsegueixes, no et podem empadronar aquí”).

A TENIR EN COMPTE

Com s’ha dit al principi, cal conèixer les maneres de fer de l’administració referents a les qüestions mencionades, per tal de poder respondre de manera semi-realista a les peticions que facin els joves.

S’ha d’anar amb compte també en no frivolitzar les situacions que es presentin a la dinàmica. Recomanem fer una reflexió grupal en acabar. Que els joves comparteixin les situacions amb les quals s’han trobat, que s’analitzi si han patit violència institucional… Si hi ha intenció de començar un projecte com a unitat relacionat amb aquests temes, pot ser un bon moment per a començar a pensar què podem fer des de la nostra posició per a revertir els múltiples problemes que el grup hagi detectat.

En la nostra experiència:

Després de la posada en comú de les diferents situacions amb les quals s’havien trobat vam fer la revisió, fent una roda de torns. Als joves els hi va agradar la dinàmica i varen aprendre moltes coses. Tanmateix, es van quedar amb un gust agredolç, ja que no sabien què havien de fer. Arran de la revisió, unes setmanes més tard vàrem fer una descoberta a diferents col·lectius de la ciutat que treballen amb els temes mencionats i, en el moment d’enviar aquesta activitat, alguns dels joves de la unitat comencen a col·laborar en activitats que organitzen col·lectius que treballen amb joves migrats i plataformes per l’habitatge.

La revisió que vàrem fer els caps i quel·les va ser molt semblant a la dels joves. L’activitat va estar bé per a fer-los conèixer diferents realitats amb les quals convivim i sovint no coneixem (i a més, al fer-ho al carrer, en diferents places, va ser molt distès), però ens va semblar necessària i essencial donar-hi alguna mena de continuació, que no es quedés en un “i ara, què fem amb tot això?”.

Material
  • Cartolines (una per a cada jove)
  • Material divers per les proves o “tràmits” (com ara globus, retoladors, cordes, gomets…)
Desplaça cap amunt